Hilarisch huis ten bosch

22 oktober 2018 - Sasebo, Japan

In onze laatste haven in Japan, Sasebo, gaan we iets vreemds doen. In sasebo is namelijk een themapark genaamd Huis ten Bosch, waarin Nederlandse ‘hotspots’ uit Amsterdam, Delft, Utrecht, Nijenrode en Kinderdijk zijn nagebouwd. Nu hebben we in Nederland nog nooit een molen of tulpenveld bezocht, dus hoe idioot is dat om het in Japan te doen? Precies.

De culinaire geschiedenis van Sasebo is trouwens ook best een vreemde. Deze havenstad en marinebasis sinds 1880 werd na de tweede Wereldoorlog ook een Amerikaanse marinebasis. Restaurants zijn hun aanbod gaan aanpassen aan de smaak van de Amerikaanse marine officiers. Dus vandaag is er de theoretische mogelijkheid dat we in een van de 20 hamburgersrestaurants landen voor een Japanse sasebo burger. Maar veel waarschijnlijker wordt het voor ons toch udon noodles of yakitori, als er niet alleen kaas in huis ten Bosch te krijgen is.

Onze voorpret voor het geïmiteerde Nederland begint als op het station van Sasebo als we een knaloranje trein met koninklijke logo’s zien aankomen en zeker als we paar haltes verder uitstappen op station...Huis ten Bosch en in de verte al de eerste windmolens zien. Wat een gekkigheid. Het wordt alsmaar gekker, we struikelen over de kaaswinkels en fietsen. Voor ons extra grappig als we de Delftse poort zien, die we net ook voor het eerst in het echt hebben gezien op een paar meter afstand van de nieuwe kamer van Amber. Hoe leuk is dat?

Het hele park is grappig verwarrend, de gebouwkopieën zijn perfect geïmiteerd maar dan zonder enige rommeligheid en met Japanse groene heuvels in de achtergrond. Net even anders toch. Het park zelf is qua attracties een enorm allegaartje van VR, robots, animeshows (de link met Nederland mist een beetje haha). Een attractie past soort van wel, een overstromingsattractie maar dan wel weer met een Japans verhaal waarin goed gecaste stevige blonde kleuters typische hoge Japanse kinderstemmen hebben. Kortom ook weer best apart.

We ‘beklimmen’ de ‘domtoren en maken nog zeer veel stomme en rare foto’s die natuurlijk nooit op het internet verschijnen en treinen tevreden terug. Voor Nick nog een mooie balansoefening want de trein is bomvol en hij wordt staand omsingeld door hordes middelbare scholieren, zonder zich ergens aan vast te kunnen houden. Terug in Sasebo vallen we nog dubbelmet de neus in de boter van een Japans dansfestival met prachtige straatoptredens en vinden we zelfs nog een marktje met heerlijke vers gegrilde yakitori. Dus we rollen weer tevreden ons bed in :), met toch een weemoedig gevoel over de laatste dag in Japan deze reis.

1. Inge:
    23 oktober 2018
    Ik vond het wel apart dat er behalve kaas ook niets anders uit de Nederlandse keuken te krijgen was. De lift in de domtoren vond ik wel handig :)
  2. Tante Mia en oom Hans:
    23 oktober 2018
    Interessant maar wel bizar.