Osaka no tabemono wa totemo oishii desu!

18 oktober 2018 - Shinjuku, Japan

Osaka! Een stad waar we erg naar uitzagen vanwege de aantrekkelijke bijnamen: City of food en the Nation’s kitchen. En deze belofte wordt meer dan waargemaakt. Met de metro gaan we eerst op zoek naar de man van onze airbnb urban adventure fietstocht door Osaka. Een behoorlijk stevige man komt letterlijk aangewaggeld op het afgesproken punt. Mooi! Ryosei houdt vast ook van lekker eten. Maar eerst moet er gewerkt worden.

Op gammele fietsen gaan we samen met drie Braziliaanse mannen heuvel op en af langs diverse bezienswaardigheden en krijgen we geweldige uitleg over de Japanse cultuur in heel, heeel bijzonder Engels. Afgewisseld met hilarische verhalen over de haat voor Tokyo en haar inwoners. Ryosei heeft veel over de wereld gereisd, maar Tokyo daar is hij nog nooit geweest. En dat wil hij zo houden. ‘Vreselijke mensen’, zegt hij met een schaterlach. ‘Zo beleefd, zo keurig, zo volgens de regels’. Hij niet en dat merken we zeker ook in de fietstocht hahaha.

Al snel stoppen we bij de eerste eetwijk waar we vooral gerechten voor sumoworstelaars treffen, omelet van 20 eieren en zo. Zie foto! Maar die je ook met 10 mageren vrienden mag delen. Ook zo grappig is dat ze alle gerechten in plastic imiteren en in etalages zetten. Het ziet er vreselijk onsmakelijk uit, terwijl de Japanse keuken fenomenaal is. In deze wijk ook veel rare gerecht zoals sushi met schilpad of walvis en veel, veel giftige vis restaurants. Waar we de naam even niet meer van weten. Koks krijgen lang training om de vis zo te fileren dat de vis niet meer levensgevaarlijk is (maar wel nog een spannend effect geeft) en moeten bij het examen hun eigen filets opeten. Gezakt is dan vrij letterlijk :).

Ook bijzonder in deze wijk zijn de drankautomaten met sake, bier, wijn en whiskey, op iedere hoek. Japanse mannen hebben de gewoonte om na iedere werkdag stevig aan de drank te gaan en dan pas tegen elven als de vrouw slaapt naar huis te gaan. Je ziet dan ‘s ochtends ook wel eens dronken mannen in keurig blauw pak ergens in het wild liggen. In Tokyo hadden we ze al gespot, maar als we de verhalen mogen geloven zijn er hier nog meer.

Na een paar tempels en shrines (sommige nog met schade van de laatste tyfoon) is het tijd voor lunch. We gaan naar de lokale overdekte markt en kijken onze ogen uit. We gaan voor sashimi van o.a. allerduurste tonijnvlees en weten gelijk, dit is deze reis door geen enkel gerecht meer te overtreffen. Zoooo lekker. En dat terwijl de sashimi van tonijn in Nederland me zelden ook maar een klein beetje in vervoering brengt...maar deze was hemels.

We stoppen op de markt ook nog even bij een heel bejaard tempuravrouwtje binnen en Heskessan bestelt onze kingkrab tempura. Helemaal in het Japans! (Dacht ik me voorbereid te hebben haha). Vrouwtje vindt het leuk en we krijgen nog paar extra tempura dingen erbij. Hij blijft me verbazen deze reis :).

De airbnb-gids neemt ons nog mee naar een voetenspa (oeh lekker, de voeten hebben het zwaar deze reis) en dan vervolgen we weer ons eigen pad. Met de metro bezoeken we het zeer bekende Osaka castle dat tot de tweede Wereldoorlog het belangrijkste centrum van de macht was en nu vooral overspoeld wordt door Chinezen. We schieten snel een paar foto’s en maken ons uit de voeten om lekker toeristisch in een heel groot reuzenrad te gaan zitten (helaas zonder karaoke deze) en dan pas zien hoe enorm ook Osaka is. We eindigen de dag met een klasje Japanse les zodat ook ik morgen een beetje meer beleefd in het Japans kan zijn.

1. Tante Mia en oom Hans:
    18 oktober 2018
    Indrukwekkend. Je moet wel een optimale conditie hebben. We leven met jullie mee. Maar zo’n omelet laten wij maar voorbij gaan.
  2. Karel en Bertien:
    21 oktober 2018
    Wij smullen mee van deze reis!
  3. Marlou:
    22 oktober 2018
    Gezellig Karel en Bertien! En ja de omelet hebben wij ook maar overgeslagen ;)