Ban Chan - alweer een blog over eten, maar dan Koreaans ;)

20 oktober 2018 - Busan, Zuid-Korea

Vandaag is de eerste en enige dag in Korea. Een belangrijke reden om deze reis te boeken want we wilden graag een keer de enige echt Koreaanse BBq proeven. Nick had daar in zijn vorige baan veel over gehoord, dus dat was ons doel.

Toen we ons in de Koreaanse keuken verdiepten bleek de keuken veel vegetarischer dan dat we dachten. Vanuit het boeddhisme kwam er namelijk een vegetarische stroom in de Koreaanse keuken van pittige bijgerechten, zonder vlees, wel vis, genaamd ban Chan. Er zijn verschillende soorten Ban Chan zoals de meest populaire kimchi dat gefermenteerde groente is. Iedere familie heeft een eigen recept voor kimchi, dus er is geen maaltijd zonder kimchi. Sommige kimchi fermenteert wel een heel jaar. Alle groenten kunnen gebruikt worden maar advocado is favoriet. Verder is er ook Ban Chan in de vorm van namul, bokkeum, Jorim, Jjim, Jeon,  Buchimgae en Bibimbao. En iedere vorm heeft een andere bereidingswijze maar dat zal jullie besparen haha.

Maar we waren natuurlijk gekomen voor Gui, galbi, samgyeopsal en bulgogi, heet vlees! Bij galbi en samgyeopsal krijg je het vlees rauw en ga je zelf BBQ’en, op je tafeltop grill (love it!). Dat is het plan. Na even in een reuzetempo zo veel mogelijk van Busan gezien te hebben: zeer indrukwekkend, veel skyscrapers maar ook veel prachtige skywalks langs de mooie kust. Het was er prachtig weer voor maar we hebben maar een heel korte wandeling gedaan. Volgende keer meer, nu was BBQ-time. Bij de enige vrouw die in busan Engels sprak vroegen we tip voor de meest lekkere en authentieke bbq. Op een briefje schreef ze iets onleesbaars en daar stapten we dapper de taxi mee in. Zonder een Koreaanse won op zak, dat leek ons voor een dag beetje onzin.

De rit ging oerend hard...maar we kwamen voor ons gevoel maar maar nergens bij uit en de chauffeur sprak geen enkel woord Engels en negeerde onze vragen hoe lang nog. pas na een uur kwamen er na heel veel tunnels iets van restaurants in beeld en rook ik plots een overheerlijke geur. BBQ! Hoopvol keek ik Nick aan. Zou het lukken. Het nadeel van een schip is namelijk ook dat je weer aan boord moet, als er gevaren gaat worden en dat is vandaag erg vroeg.

Bij een oosters boerderijachtig gebouw met binnenplaats worden we afgezet. We zien heel veel kleine kamertjes met op de grond zittende grillende Koreanen, een slachterij ook nog, maar geen plaats voor ons. Even later worden we toch naar boven geleid en krijgen we tussen veel Koreanen toch echt de beste, de allerbeste bbq ooit. Met veel ban Chan. Wat een heerlijkheid! De terugrit gaat wel gewoon door de bewoonde wereld, even roekeloos maar stuk sneller dus we zijn gewoon nog voor het diner ‘thuis’ haha. Weer een culinair doel bereikt.

1. Tante Mia en oom Hans:
    20 oktober 2018
    Wel een beetje aan de lijn denken.
  2. Marlou:
    22 oktober 2018
    Aan de lijn denk ik zeker, maar daar blijft het dan ook bij :) in negen dagen japan hebben we 145,95 kilometer gelopen en 436 trappen (dat is inclusief de bergwandeling). Dus geen zorgen, we hoeven niet vier vliegtuigstoelen voor de terugreis te reserveren...