The boiling hells of Beppu, jikugo

19 oktober 2018 - Nagawa, Japan

Door een vulkanische explosie meer dan 1000 jaar geleden ontstonden de heetwaterbronnen en geijsers in Beppu. Na Yellowstone Park heeft dit gebied de meeste bronnen en we hebben bedacht alle zeven hells vandaag te gaan bezoeken... te voet. Een fiets huren lijkt hier niet te lukken en we zien ook geen enkele fietser vandaag. Later snappen we wel waarom.

De vrouw van het toeristisch bureau vindt onze wandelplannen duidelijk ambitieus (we have bus!) maar wij vertrouwen op Google maps en lopen aan. Al snel blijkt dat het inderdaad niet heel erg ver is maar wel een uur vrij steil onhoog lopen....Dus als we bij de eerste stomende bronnen aan komen, komt er ook stoom uit al mijn gaten.

De eerste hell is prachtig, en mijn voeten zingen in de foot Spa. We eten een soort van bonenmeelballetjes die gestoomd zijn in de hell en lopen gezellig verder. Iedere hell die we verder komen, wordt een beetje toeristischer. En voor ons lelijker. Onze wandelroute van de paden af wordt dat gelukkig steeds minder. We lopen een eind door de groene heuvels en een bamboebos. Met hell-voeten arriveren we bij de laatste geijser en bronnen.

We verkennen nog het stadje Beppu (leuk, maar ook goed te missen) en volgen aan boord nog een presentatie over de geschiedenis en etiquette van onsens, de Japanse badhuizen. Leuk! Phil, de Chinees die iedere avond wel iets over de Japanse cultuur presenteert, doet dat met veel kennis en plezier. En dan moet China nog komen. Wij zijn Phil-fans.

Vandaag vroeg naar bed, want morgen om zes uur ‘s ochtends varen we door de straat van xxx met naar verwachting heel veel vissersbootjes! Dat willen we zien. En over vis gesproken, eten gaan we zeker in een van onze laatste havens van Japan, fukuoka. De tweede culinaire stad van Japan! Wij zijn mazzelaars.